Värmebehandling och Stålval för Driftsäkra Elektrifierade Drivlinor (HeatDrive)
Elektrifiering medför en snabb omställning inom industrin, vilken redan erbjuder lastbilar och bussar med batteridrift på marknaden mot vissa kundsegment. Omställningen har dock bara börjat och många utmaningar kvarstår. Till exempel att elektrifiera fjärrtransporter, vilket kräver kompakta, lätta och högeffektiva drivlinor för att skapa plats för batterier och samtidigt hålla mängden till ett minimum. Utmaningarna ger möjlighet för svensk metall-, fordons- och tillverkningsindustri att öka sin konkurrenskraft via material- och tjänsteutveckling för att möta de ökade kraven på kraftöverförande komponenter. Ett krav gäller utmattningslivslängd när varvtalen i drivlinorna ökar, vilket bedöms ge mer än tio gånger fler lastcykler.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer utveckla labbmetodik för att kontrollerat testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när lastcyklerna ökar. Därmed ges förutsättningar att besvara vilka av befintliga tillverkningskoncept som bäst svarar mot de ökade kraven samt bygga kunskap för fortsatt material- och processutveckling inom industrin för att finna ännu bättre lösningar.
Planerat upplägg och utförande
Projektet är uppdelat i femton arbetspaket.
AP1.E1: Konceptutveckling
AP1.E2: Tillverkning
AP1.E3: Karaktärisering
AP1.E4: Utmattning och frakto.
AP1.E5: Analys och rapport
AP2.E1: Konceptutveckling
AP2.E2: Tillverkning
AP2.E3: Karaktärisering
AP2.E4: Utmattning och frakto.
AP2.E5: Analys och rapport
AP3.E1: Litteraturstudie
AP3.E2: Utbildningsmaterial
AP3.E3: Slutrapport
AP3.E4: Seminarium
AP3.EX: Projektledning
Koordinator: RISE IVF
Projektets löptid: 2021 - 2023