Studier av flödesdynamik för flexibel stränggjutningsdrift

Flow Dynamics studies for Flexible Operation of Continuous Casters (FLOWFLEX).

Syfte och mål

Projektets syfte var att bedöma prestandan/optimera två typer av gjutrör, kallade ”Cup” och ”Mountain”, genom att utföra flödesdynamiska studier av stränggjutningsprocessen baserade på avancerade numeriska och fysikaliska modeller samt utföra verksförsök. Sammanfattningsvis var projektmålen:

1. Att studera flödesmönstret för att bestämma optimalt flöde i kokillen.
  2. Att ta fram en munstyckesdesign som ger optimalt flöde och förbättrar processtabiliteten.
  3. Att bygga och testa de optimerade munstyckena i en experimentell och en industriell stränggjutningprocess för att bedöma effektiviteten.

Resultat och förväntade effekter

En rad aktiviteter har genomförts för att uppnå projektetmålen:

1. Utveckling av avancerade numeriska modeller.
  2. Utvärdering samt optimering av processparametrar och munstyckesdesign i en modifierad experimentell stränggjutningssimulator.
  3. Test av nya munstyckesdesigner i en industriell stränggjutningsprocess för att utvärdera effektivitet och prestanda.

Resultaten tar stålproducenterna ett steg närmare att kunna välja gjutrörsmunstycke med hjälp av CFD och/eller genom simulatorförsök istället för genom dyra verksförsök.

Upplägg och genomförande

En avancerad CFD-modell, som förutspår "meniskens" beteende över tid samt gjutrörsprestandan, har utvecklats i projektet. Dessutom har en modifierad stränggjutningssimulator använts för att utvärdera processen. Resultat från CFD-modellen validerades mot simulatorresultat. Dessa två verktyg kombinerade med verksförsök användes slutligen för att designa och utvärdera olika gjutrörstyper i syfte att optimera dess flödesmönster och prestanda.

Projektdeltagare