Nya kostnadseffektiva legeringar för dieselreformering

NEWCARD


Från programkonferensen Metalliska material 7-8 mars 2017.

Syfte och mål

New Card utvärderar en ny typ av lågkromhaltiga aluminiumoxidbildande högtemperaturlegeringar för användning i värmeväxlare med luft och vattenånga på ena sidan och en uppkolande miljö på den andra sidan. De legeringar som används i applikationen idag bildar flyktiga kromföreningar på luftsidan, vilket påverkar processen negativt och kan orsaka miljöproblem. Projektet innefattar både en laboratoriestudie på Chalmers och en demonstrationskörning på Powercell AB för 'proof of concept'.

Förväntade effekter och resultat

De nya kromfattiga FeCrAl-legeringarna har bättre värmetransportegenskaper än de konventionella FeNiCr-austeniterna. De nya legeringarna bildar ett skyddande aluminiumoxidskikt som både ger bättre korrosionsbeständighet och minskar kromförångningen. Avsikten är att möjliggöra reformeringssystem som är både energieffektiva och hållbara. Projektet kommer att starkt underlätta införandet av bränslecellssystem som använder pre-reformering.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet består av tre steg. Först väljs ett antal legeringssammansättningar ut som är lämpliga för värmeväxlarkomponenter på grund av deras duktilitet och svetsbarhet. Därefter undersöks dessa legeringar av Chalmers med avseende på korrosionsegenskaper genom labförsök. I den sista delen av projektet används det bästa materialet för att bygga en demonstrationsmodul som testas under realistiska förhållanden.

Koordinator CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG
Department of Chemistry and Chemical Engineering
Projektledare Jan-Erik Svensson
Bidrag från Vinnova 3 582 000 kr
Projektets löptid 2016 - 2019
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Metalliska material: FoU-projekt med sikte mot marknaden