Mineral Elements
Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material har, bl.a. i samarbete med designern Naim Josefi, i flera insatser visat på innovativ användning av metalliska material i mode. Gemensamt för insatserna är att målet har varit att visa möjligheter med innovativ användning av nya material. Plaggen har dock alla varit designade för ”catwalken”, steget till att utforma kläderna för att de ska kunna bäras på annat än visningar har inte tagits inom de insatser som genomförts. Icke desto mindre har kläderna fått stor uppmärksamhet och intresset för att koncepten ska vidareutvecklas till mer bärbara och funktionella kollektioner har varit stort. Detta projekt fortsätter att arbeta med mode som bärare av positiva budskap kring metaller och metallindustrin, men nu med målet att ta fram kläder som faktiskt kan bäras av en bred skara användare och som kan produceras industriellt.
Förväntade effekter och resultat
Syftet med projektet är att ta konceptet med innovativa material i mode av och för metall-industrin ett steg till, där en sammanhållen leverantörskedja bildas från materialproduktion via utformning och konfektion för att ta fram kollektioner redo att introduceras på marknaden. Ett annat syfte med projektet är att visa vilka kreativa möjligheter som metallindustrin erbjuder, för att öka industrins attraktivitet. Vidare kommer projektet att verka för spridning av material och teknik som utvecklas i projektet till andra sektorer med särskilt fokus på rymdindustrin.
Planerat upplägg och utförande
Projektet är uppdelat i 11 arbetspaket.
AP0: Projektkoordinering
Kollektionen ”Mineral Elements”
AP1.1: Konceptuell designutveckling
AP1.2: Teknisk designutveckling
AP1.3: Utveckling av leverantörskedja
AP1.4: Produktionsutveckling
AP1.5: Exponering
AP1.6: Utvärdering
Kommunikation och resultatspridning
AP2.1: Film som skildrar innovationsprocessen
AP2.2: Demonstrationskollektion och exponering
AP2.3: Övrig kommunikation
AP2.4: Teknikspridning