Projektinitiativ #39: Nya affärsmodeller genom kostnadsanalys och integration i värdekedjan ( 3 kommentarer)

Nya affärsmodeller som funktionsförsäljning är sätt för företag att kunna öka värdet av den produkt de säljer, genom att t.ex. koppla en digital tjänst till erbjudandet. Då visar man för kunder att denna får något mer än en fysisk produkt, som man är benägen att betala extra för. När det gäller metallbranschen är det svårare att hitta affärsmodeller som innebär en påkopplad tjänst, för att kunna öka intäkterna.


Carin Andersson presenterar initiativ #39 på programkonferensen Metalliska material 2017

Konkurrensfaktor i metallbranschen är istället hög prestanda och unika egenskaper för t.ex. nischade material. Problemet är att det är svårt att få kunderna att betala extra för hög prestanda och unika material, eftersom prispressen är stor i branschen och inköpare oftast letar efter det billigaste alternativet. När väl materialet ska bearbetas (formas eller skäras) är det troligt att det billigaste alternativet inte ger bästa prestanda i tillverkningen och att de ökade kostnaderna vid tillverkningen ganska snabbt äter upp den positiva marginalen som inköpspriset ger.

Vid Lunds Universitet utvecklar och använder vi en kostnadsmodell som integrerar teknisk prestanda med ekonomiska parametrar, som används för att utveckla beslutsunderlag i olika frågeställningar kopplade till exempelvis produktionsutveckling, produktionslokalisering och teknologiskifte. Projektidén är att använda denna kostnadsmodell för att analysera hur materialprestanda påverkar kostnader i tillverkningsstadiet. Syftet är att analysera kopplingen mellan materialprestanda och produktionsprestanda, och att visualisera detta via kostnader och kostnadsvariationer. Målet är hitta metoder där materialtillverkare och materialanvändare gemensamt förstår vilka kriterier/egenskaper som är väsentliga avseende materialet och hur dessa egenskaper påverkar kostnader i tillverkningsstadiet. Om dessa kunskaper delas mellan materialtillverkare och -användare, är tanken att det är lättare för materialtillverkaren att motivera ett högre pris för materialet om detta ger lägre tillverkningskostnader för användaren. Viktiga funktioner att involvera är inköp och produktion hos materialanvändaren och utveckling och marknad hos materialtillverkaren.

För att göra denna analys behövs intressenter i värdekedjan från materialtillverkare till materialanvändare. Extra spännande är om det går att hitta företag både inom formnings- och bearbetningsområdet.

Namn Carin Andersson
Organisation Lunds Universitet

Kommentar #1

Hej Carin
Jag tycker förslaget är intressant. Vi utvecklar ju ständigt nya material och mycket ofta är dessa material lite dyrare och besvärliga att bearbeta med skärande verktyg. När man väl har fått fram tex. sitt pressverktyg i det nya materialet, så har det en mycket bätter livslängd och funktion så totalkostnaden på den producerade delaljen blir lägre. Ofta så är det svårt att övertyga en inköpare att det lönar sig att köpa ett dyrare stål.

Namn Staffan Gunnarsson
Organisation Uddeholms AB

Kommentar #2

Hej Carin,
Detta är mycket intressanta frågeställningar för gjutgodsbranschen. Det finns flera vägar att gå för att förflytta värdefokus från materialmängd till andra värdeskapande aspekter av gjutgodset och dess funktioner, eller att lägga till ytterligare nya värden.
Mycket intressant!

Namn Raul Carlsson
Organisation Swerea SWECAST AB

Kommentar #3

Hej Carin.
Frågeställning är mycket intressant för träindustrin. Som Verktygstillverkare är det mycket intressant att hitta en affärsmodell som tar del av den ekonomiska och ekologiska nyttan av ökat utbyte för träråvara i ett sågverk om sågverktygen är väsentligt tunnare och samtidigt ger låg måttspridning.

Namn Mikael Svensson
Organisation LSAB Sverige AB