Sektorstrategier för energieffektivisering ska tas fram
Nu har Energimyndigheten tagit emot ett uppdrag från regeringen att tillsammans med representanter från näringslivet och berörda myndigheter ta fram sektorsstrategier för energieffektivisering.
Syftet med dessa sektorsstrategier är att identifiera målsättningar och förslag på åtgärder som behövs inom varje sektor för att Sverige ska kunna nå nationella energi- och klimatmål. Regeringen har givit Energimyndigheten i uppdrag att tillsammans med andra berörda aktörer leda arbetet.
Utgångspunkten till uppdraget finns i den blocköverskridande energiöverenskommelsen och målet om att Sverige år 2030 ska ha 50 procent effektivare energianvändning jämfört med 2005.
– Att näringsliv och andra offentliga aktörer tillsammans kan vara med och utforma målsättningar och åtgärder för energieffektivisering är ett bra sätt för att väcka engagemang för frågan. Det är bara tillsammans som vi kan förverkliga det nya energieffektiviseringsmålet och genomföra effektiva satsningar som också stärker näringslivets konkurrenskraft, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.
Inom ramen för uppdraget så ska Energimyndigheten också samråda med den utredningskommitté som ska identifiera hinder och ta fram lösningar för energieffektivisering, småskalig elproduktion och ellagring.
– Förutom målet om 50 procent effektivare energianvändning ska sektorsstrategierna också ta hänsyn till målen om 100 procent förnybar elproduktion och inga nettoutsläpp av växthusgaser. Det gäller alltså att ha en helhetssyn, säger Anette Persson, uppdragsansvarig på Energimyndigheten.