Slipbarhet av skrotbaserat stål: vevaxlar (CRANK-STEEL)
Projektet ska ta fram ny metod för att förbättra slipbarheten av skrotbaserat stål.
Det skrotbaserade stålet är inte sämre än det järnmalmbaserade stålet, men dess slipbarhet upplevs som sämre av slutanvändarna. Ingen vet varför! För att komma ifrån negativa erfarenheter av att slipa skrotbaserat stål i dagens motorfabriker, så föreslår projektet en unik metod. I tillägg till avancerade metoder för de individuella processerna i tillverkningskedjan så eftersträvas ”big-data”-analyser, kombinerat med avancerad modellering och karaktärisering av materialen. Användning av skrotbaserat stål ger också påtagliga miljövinster.
Förväntade effekter och resultat
En bredare användning av skrotbaserat stål för slipade komponenter kan påverka motorproduktionen i fordonsindustrin. Det kan också ge påtagliga miljövinster längs hela värdekedjan. Projektets mål är att fordonstillverkarna ska uppnå och införa mer flexibla och kapabla slipprocesser
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i sex arbetspaket:
AP 1: Project background
AP 2: Benchmarking
AP 3: Manufacturing value-chain screening
AP 4: Big-data analysis
AP 5: Material modeling and characterization
AP 6: Guidelines for grindability improvement
Koordinator Chalmers