Slaggasfalt – En tyst och hållbar vägbeläggning. Seminarium i Stockholm den 3 april 2014.

Den 3 april deltog  över 50 personer på en konferens med rubriken "Slaggasfalt – En tyst och hållbar vägbeläggning" som Jernkontoret arrangerade. Syftet med dagen var att öka kunskaperna om de tekniska och miljörelaterade fördelarna med slaggasfalt när den används på vägavsnitt som utsätts för stora påfrestningar, t.ex. i rondeller och vid trafikljus. 

Seminariet var en del i arbetet med det strategiska innovationsområdet Metalliska material. I agendan finns sju nödvändiga steg att ta för metallindustrin. Utöver att vara en del av de mer självklara stegen; öka resurseffektivitet och minska miljöbelastningen är detta arbete med slaggasfalt, helt unikt i att det förutom att öka materialutvecklingstakten för applikationer med slagg dessutom uppfyller alla krav på att öppna värdekedjan. Deltagarna på seminariet kom från alla delar i denna kedja - från den som tillverkar slagg i stålverket, via dem som bearbetar den, gör asfaltsrecept, bygger vägar och lägger asfalt, till dem som beställer vägbeläggning. Myndigheter från lokal, regional och nationell nivå deltog liksom VTI, det ledande forskningsinstitutet i dessa frågor.

Konferensen inleddes med presentationer av vilka de viktiga parametrarna är när man ska tillverka och använda slagg och slaggballast. Detta följdes av läget i forskningen, både i lab-, pilot- och fullskala, inklusive uppföljningar av vägar belagda med slaggasfalt i Sverige och i England.

I handboken "Stålindustrin gör mer än stål – handbok för restprodukter 2012" beskrivs att slaggasfalten får en bättre slitstyrka, skjuvhållfasthet (vrid- och draghållfasthet) och stabilitet (lastbärande förmåga) jämfört med traditionell asfalt. Dessa egenskaper gör slaggasfalten till ett bra alternativ i rondeller, i typiska broms- och startsträckor, eller på andra hårt belastade trafikleder. Den har en bra beständighet och materialet är mindre känsligt för vatten och växlingar mellan frys- och tötemperaturer. Den har också bullerreducerande egenskaper.

En av orsakerna till alla dessa positiva egenskaper är att slaggen och bitumen fungerar tillsammans på ett mycket bättre sätt än många andra material som kräver flera tillsatser i asfalten. Det beror på att den ena är basisk och den andra sur. Detta påvisades också i flera presentationer under dagen, dels från undersökningar i England, VTI och Trafikverket, men även från Skanska, ett företag som arbetat med dessa beläggningar sedan länge. En annan fördel är att användning av slagg minskar uttaget av andra traditionella material, och därmed minskar den totala resursåtgången vid vägbyggen. Det finns dock en rad exempel på vägar i Sverige som lagts med slaggasfalt med goda erfarenheter. I en presentation från Trafikverket drogs följande slutsatser om att använda ljusbågsugnsslagg i slaggasfalt:

  • Bättre egenskaper ifråga om beständighet och stabilitet än konventionell asfalt
  • Bör användas där de särskilt goda egenskaperna kommer till sin nytta (utsatta platser)
  • Ger en viss bullerreduktion och bra friktion
  • Lång livslängd ger god ekonomi
  • Slaggasfalt är tyngre, mörkare och mer tungarbetad än konventionell asfalt.

Det betyder att Trafikverkets slutsatser är mycket lika dem som Jernkontoret redovisat i handboken från 2012 om restprodukter (se ovan). Det finns en sammanställning som gjorts om dess vägar.

 

Presentationerna före lunch.pdf     Presentationerna efter lunch.pdf 

Program 

09.30–10.00 
Registrering samt kaffe och smörgås

10.00–10.10 
Välkommen till Jernkontoret

10.10–10.30 
Tillverkning av slaggasfalt
Torbjörn Sörhuus (Ovako Bar AB)

10.30–10.50 
Provning och provningsmetoder för slaggballast och slaggasfalt
Mats Jonsson (Svevia AB) genom Leif Viman (VTI)

11.00–11.30
Slaggasfalt, grunder och tillämpningar
Henrik Sjöholm, Skanska Sverige AB

11.30–11.50 
Lagaspekter (bi-produkt, REACH, mm)
Eva Blixt (Jernkontoret)

12.00–13.00 
Lunch

13.00–14.00 
Use of steel slag in asphalt
Nick Jones (Harsco Metals Group Limited)

14.00–14.30 
Genomförd, pågående och planerad FoU i slaggasfaltsprojekt
Lotta Lind (LindsKAN AB)

15.00–15.30 
Asfaltbeläggning innehållande stålslagg
Torbjörn Jacobsson (Trafikverket) genom Leif Viman (VTI)

15.30–16.00 
Utblick och diskussion

16.00–17.00 
Avslutande mingel för dem som har möjlighet

 

VTI:s hemsida