Väcka Intresset hos Framtidens Ingenjörer (VIFI)

Projektet syftar till att utveckla och sprida ett koncept för bihandledning av gymnasiearbeten för högskoleförberedande program. Syftet är att öka intresset för ingenjörsutbildningar och att sprida detta intresse över hela Sverige genom att engagera gymnasieelever i hur de naturvetenskapliga och tekniska ämnena tillämpas i arbetslivet.

Förväntade effekter och resultat

Målet med projektet är att framtagna och tillämpade metoder finns där ungdomar vid högskoleförberedande gymnasieutbildningar ges större möjlighet att genomföra sina obligatoriska gymnasiearbeten med bihandledare från företag och akademi i arbeten kopplade till hur deras grundläggande kunskaperna i framförallt fysik, kemi och biologi tillämpas i dagens processindustri. Detta förväntas i sin tur leda till en större andel sökande till utbildningarna vid LTU och KTH, med intresse för metallframställande och liknande basindustrier.

Målen i projektet är öka antalet förstahandssökande till Materialdesign vid KTH samt Hållbar Process och Kemiteknik vid LTU samt att minst 45procent av gymnasieeleverna som deltar är kvinnor.

Planerat upplägg och utförande

Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket

AP 1: Stöd för företag i handling av gymnasiearbeten

AP 2: Framtagning av Learning modules

AP 3: Referensgrupp

AP 4: Administration

 

Koordinator: Swerea MEFOS

 

I media:

"Boliden och Outotec med i tungt utbildningsprojekt"

"Metallurgi på schemat"