Höghållfast stål ger säkrare vägräcken

Trafiksäkerheten kan bli bättre genom att byta till höghållfasta stål i vägräcken. Samtidigt kan mindre mängder stål användas. Detta då räckena kan göras tunnare tack vare det höghållfasta stålet. Detta är resultat från ett nyligen avslutat EU-projekt som pågått över tre år och där Luleå tekniska universitet haft en framträdande roll när det gäller materialtestning.

– Verkliga tester visar att vägräcken med höghållfast stål kan fånga upp en last på 44 ton i 70 km/h, till skillnad från dagens högsta standard som ligger på 38 ton vid 70 km/h. Förutom att klara större laster i samband med krascher medför höghållfast stål att tunnare vägräcken kan produceras, vilket sparar material och miljö, säger Esa Vuorinen, biträdande professor i materialteknik vid Luleå tekniska universitet.

vägräcke lastbil höghållfast stål

Foto: HIPEBA

HIPEBA, som EU-projektet kallas, har pågått i tre år och har haft målsättningen att införa höghållfasta stål i vägräcken. Enligt projektet så har den största utmaningen legat i att få till en bra kombination av hållfasthet och seghet i materialet. Ytterligare en utmaning har varit att skydda stålet mot korrosion. Detta har gjorts med hjälp av varmförzinkning, där stålet doppas i smält zink vid 460 grader i cirka fyra minuter.

– Vi kunde lösa båda dessa utmaningar. Ett höghållfast stål, producerat av SSAB, med mellan 500 – 700 MPa visade sig fungera mycket bra. Det motsvarar en hållfasthet som är cirka två till tre gånger högre än det galvaniserade stål som används idag. Det gick också att varmförzinka det höghållfasta stålet utan att försämra hållfastheten, säger Esa Vuorinen.

Esa Vuorinen menar att vägräcken med höghållfast stål kommer att finnas på våra vägar inom tio år.
– Vägsäkerhet är förstås viktigt, men det krävs också att tillverkare tar till sig den nya kunskapen, att man bryter en del traditionella tankegångar.

En kort film som beskriver forskningsprojektet och visar kraschtest med lastbil kan ses här