Höganäs skapar nytt produktområde

Höganäs AB skapar ett nytt produktområde, Customization Technologies, för att koncentrera sina resurser kring additiv tillverkning (AM) och Metal Injection Moulding (MIM).

– Vi vill ge våra kunder bästa möjliga utbud av metallpulver, kompetens och service inom områden där vi ser en stor framtidspotential, säger Rune Magnusson, affärsområdeschef för Industrial på Höganäs.

Additiv tillverkning använder CAD-mjukvara eller 3D-skannrar för att styra hårdvara att lägga lager på lager av pulver i geometriska former. Inom MIM däremot, sprutas ett finkornigt pulver med bindemedel in i en form där den färdiga komponenten formas. Båda områdena har utvecklats starkt tekniskt de senaste åren och på marknaden stiger efterfrågan.

– Höganäs har redan ett antal framgångsrika metallpulver inom AM och vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom både AM och MIM, inte minst genom med våra nyligen genomförda förvärv av Metasphere Technology och H.C. Starck Surface Technology and Ceramic Powders, säger Fredrik Emilsson, vd för Höganäs AB.

Det nya produktområdet, Customization Technologies, ingår i affärsområde Industrial och ska arbeta med hela värdekedjan, från applikationsutveckling och teknikstöd till marknadsutveckling och global försäljning.

Chef för det nya produktområdet blir Kennet Almkvist, som har lång och gedigen erfarenhet av additiv tillverkning. Kennet är sedan tidigare kommersiell direktör inom Höganäs, en roll som han behåller utöver det nya ansvaret för Customization Techologies.

– I och med denna nya satsning inom Höganäs, blir vi en stark global leverantör av produkter och tjänster inom AM och MIM på en internationellt snabbt växande marknad, säger Kennet Almkvist.