Brittiska fackförbund vill se vassare lagar mot dumpning

En föreslagen brittisk lag kan erbjuda sämre skydd mot att billigt stål dumpas i Storbritannien än EU:s avgifter, varnar EU. Tullakten syftar till att införa handelsbestämmelser för när Storbritannien lämnar EU. EU-tullar på kinesisk stålimport har krediterats med bidrag till återhämtningen av den brittiska stålindustrin, rapporterar BBC.

Indiska Tata lade ut sin stålverksamhet i Storbritannien till försäljning i mars 2016. Bolaget farhågor om att förhållandena i Storbritannien skulle göra det ekonomiskt ofördelaktigt att tillverka stål.

Detta inkluderade billig import från Kina och höga kostnader för energi- och affärsräntor jämfört med andra EU-länder.

EU har sedan dess lagt en serie av tullar på stålvaror från Kina och Ryssland.

Fackliga tjänstemän från hela Storbritannien har skrivit till ansvarig minister, Philip Hammond, och varnat för att handelsbestämmelserna, även kallad tullpropositionen, inte kommer att erbjuda samma skyddsnivå som EU:s avgifter.

Fackförbunden representerar medlemmar i Tata Steel, Liberty Steel, Celsa, British Steel, Sheffield Forgemasters, Vallourec och Outokumpu.

I brevet sade gemenskapen: "

”När Storbritannien lämnar Europeiska unionen måste vi naturligtvis skapa vårt eget sätt att förebygga orättvis handel eller dumpning av varor. Vi förstår att denna tullpost sätter ramarna för att det ska hända. Men som det för närvarande är utformad så fruktar vi att det inte kommer att vara effektivt”, skriver fackförbunden.

Facket kräver att ett "hårt" handelsskyddssystem ska vara på plats för när Storbritannien lämnar EU och tullunionen.

Dumpning från Kina har minskat på grund av EU-åtgärder, men har ökat från andra länder som Turkiet och Iran.

"Vi har aldrig bett om protektionism eller statliga gåvor. Allt vi ber om är möjligheten att konkurrera på lika villkor på den globala marknaden” skriver fackförbunden.

Tata skrotade sin plan för att sälja sin brittiska verksamhet och i september meddelades att bolaget planerade att slå samman sin europeiska stålverksamhet med tyska Thyssenkrupp.